dissabte, 8 de març del 2008


TASCA 2: A PASSOS DE GEGANT.

La manera de cercar els blogs no ha estat gaire complicada, en un principi he tirat mà del cercador de blogs de google (blogsearch.google.es) i he escrit el termes que m’interessaven. Tot i que Jordi Adell va dir que buscàrem sobre Educació Física i noves tecnologies, jo me n’anat un poc de vares i, amb el seu permís, he buscat mitjançant altres conceptes: ensenyament cooperatiu, comunitat d’aprenentatge, etc i per suposat noves tecnologies. Açò m’ha portat als següents blogs:

Ø llapis i paper - http://blocs.xtec.cat/cgalobar,
Ø Educa en colors - http://educaencolors.blogspot.com/index.html
Ø Les NTIC i Andrea - http://ntic-andrea.blogspot.com/index.html,
Ø Sóc.Mestre - http://socmestre.blogspot.com/,
Ø La Paraula Vola - http://laparaulavola.blogspot.com/,
Ø EcLEcTIC - http://eclecticedu.blogspot.com/,
Ø Educacion y diálogo - http://educacionydialogo.blogspot.com/,
Ø NTAE Magisteri Infantil - UA - http://blogviatger2008.blogspot.com/, http://educacionyntics.blogspot.com/,
Ø Arran de pupitre - http://5centims5.blogspot.com
Ø http://lamiradapedagogica.blogspot.com/.
Ø http://blogs.epi.es/eladarve/.

No sempre he arribat a ells via blogsearch, de vegades uns blogs tenien connexions a altes i així successivament, fet que tot i que ha dispersat els termes de recerca inicials m’han portat a alegres sorpreses, com per exemple al blog del sempre interessantíssim Sánchez Guerra (http://blogs.epi.es/eladarve/). També hi ha altres que m’han cridat molt l’atenció per l’actualitat del tema blog i noves tecnologies per tot arreu, com ho demostra un blog argentí: http://educacionyntics.blogspot.com/, on un dels posts curiosament planteja el mateix que un altre post al blog: EcLEcTIC - http://eclecticedu.blogspot.com/, que és el que pot aportar l’ús de les noves tecnologies a escoles d’entorns rurals apartats en aquest cas un a l’interior d’Argentina i l’altre a un poble de Terol. També és curiós que he fet cap a blogs creats en aquesta Universitat o altres com una activitat de classe idèntica a la que ara fem nosaltres. Així uns han estat triats per funcionalitat, és a dir aporten experiències sobre activitats, altres pel seu interés, tot i que no sempre les noves tecnologies són tema principal aporten informació sobre el seu ús, altres com és el cas de l’argentí per poder reflectir la dimensió del fenomen blog, i altres perquè crec que aporten unes reflexions ineludibles.
Així jo he triat per al meu blog:
Ø Sóc.Mestre - http://socmestre.blogspot.com/: un blog carregat de recursos separats per cicle d’ús concret i diari a les classes. En ell mestres comparteixen materials i experiències.
Ø llapis i paper - http://blocs.xtec.cat/cgalobar: un altre magnífic blog amb recursos educatius, enllaços i comentaris sobre noves tecnologies.
Ø Educa en colors - http://educaencolors.blogspot.com/: blog d’una alumna probablement d’aquesta universitat. En tot cas, mostra un blog com el que estem realitzant i conta les experiències semblants a les nostres.
Ø http://blogs.epi.es/eladarve: aquest blog no acompleix les exigències de la tasca però crec que haguera estat un pecat no afegir-lo als enllaços preferits, ja que les paraules d’aquest home mai no tenen desperdici.
Ø http://aprendizajeconntics.blogspot.com/: blog d’una professora argentina exclusivament dedicat a l’ensenyament i aprenentatge amb les noves tecnologies. Anàlisi de materials, reflexions, propostes, etc.
Ø La Paraula Vola - http://laparaulavola.blogspot.com/: blog molt complet ja que abraça aspectes molt variats i enllaça en llocs escollits pel seu interés. És sobre aquest sobre el qual faré el comentari del post.

LA PARAULA VOLA.

http://laparaulavola.blogspot.com/2007/09/la-trobada-dedubloguers-ayerbe-i-iv.html.
No he trobat enlloc el nom de l’autor, la gent que fa comentaris s’adreça a ell com a Toni, però no tinc més informació.
La trobada d'edubloguers a Ayerbe (i IV)

He cregut més en una certa prolixitat que en la curta recensió d'aquella II trobada d'edublocs al juliol a l'hora de comentar què fou per a mi Ayerbe-2007. La mítica trobada de Roa de 2006 assentà unes bases sòlides que es van poder comprovar en l'encontre de fa dos mesos i que han de donar molt bons fruits els propers anys. La calidesa d'Ayerbe, de l'alcalde, dels organitzadors, del col·legi-seu dels tallers, i dels col·legues que compartíem inquietuds sobre la tecnologia de la informació i la comunicació, va tornar aquest esdeveniment pedagògic en quelcom més d'impagable: potser era el fet de ser aliats en les inquietuds, les insatisfaccions i la necessitat d'una renovació pedagògica que traga de l'aula física bona part del pes de la nostra pràctica docent, que traga del llibre de text la font del coneixement. Hem ampliat allí l'apropament de les eines que naixen en la xarxa susceptibles d'aprofitament, hem relativitzat els ritmes en què cadascú hi va accedint, hem vist de primera mà el treball d'altres companys, i en l'intercanvi hem trobat el suport dels que naveguen amb nosaltres. Un canvi profund s'acosta en els mètodes d'ensenyament i hem de preparar-nos-hi els docents.
Per acabar, les comunicacions i els tallers, el programa, les fotos, el wiki i tota la resta d'espais que es van generar per propagar aquesta II trobada d'edublocs, són accessibles en Edublogs 2007, amb l'afegitó que s'hi compta amb les gravacions en video d'aquells actes. Açò era, si fa no fa, el que volia dir d'Ayerbe. Estic segur que l'any vinent la III trobada conservarà el mateix regust de cooperació i bona sintonia que enguany, però en nou emplaçament.


Comentari:


Desconeixia aquest tipus de trobades i també tot el que es refereix a l’ús de les noves tecnologies en l’educació. Ara comence a capbussar-me en elles d’una manera que ni tan sols fa quinze dies m’imaginava. En primer lloc donar-vos l’enhorabona a qui (o els qui) feu possible aquest interessantíssim blog, no té desperdici cap part d’ell: textos, enllaços inclús les imatges són aprofitables.
Ara unes parauletes sobre tot açò: els blogs, per desgràcia encara són poc coneguts per a gran part de la comunitat docent i ni que dir de la discent. La desgràcia la sofreixen ells, no se n’adonen que estan a un clic de la solució i que les noves tecnologies estan esdevenint els superherois d’aquest temps. No ho solucionen tot, però quasi.
L’ús dels edublogs, tots sabem que està per difondre, però els passos, com tot al món de la xarxa, són de gegant.
Així que ànim i endavant gegants !!!.

Reflexió sobre l’activitat:

Bé, el primer que cal dir és que m’he trobat una i altra volta els mateixos problemes que tinc sempre quan em connecte a la xarxa: em passe hores i hores, em perd entrant per tots els enllaços i a l’endemà no sóc capaç de trobar amb facilitat els llocs que hi havia vist el dia anterior. Com que he escarmentat al final ja prenia notes dels llocs on entrava i recorria als historials per trobar-ho tot amb més facilitat. Això es el primer que he aprés, el segon és que la xarxa és infinita i d’una vàlua incalculable per al professorat: tot està, només cal saber trobar-ho. I per últim, la reflexió a la que feiem cap: l’educació i les noves tecnologies, no vaig a dir que han d’anar de la mà, sinó que estan condemnades a anar de la mà. D’ací un parell d’anys el mestre o mestra que no en faça ús en les aules serà una mena de funcionari troglodita, serà com voler llaurar 15 fanecades amb lligona cada dia quan el veí del costat passa el tactor una volta al mes. Tenim l’obligació de no privar al nostre alumnat a la ignorància per culpa de les nostres mancances. Qui ho faça, haurà de ser condemnat.